Levendula-Lilla.net

arc-en-ciel

A fight-flight-freeze stresszválasz - ezért vásároljuk fel a wc papírt, az élesztőt és lisztet

2020. április 22. - Lilla.Levendula

Hisztizik a gyerek és egyszerűen nem tudod kizökkenteni?

Vizsgára készülsz és mikor belépsz, úgy érzed, hogy elfelejtettél mindent?

Vitákban mindig csak utólag jut eszedbe, hogy mit is kellett volna mondani?

Kerestél már baltás gyilkost a konyhában egy horrorfilm után?

 

A tested a vélt és valós veszélyekre egy stresszválasszal reagál, a fight- flight- freeze (F3)-zel. Ez az ősi túlélő ösztön azonnali fizikai és hormonális válaszokat idéz elő azért, hogy meg tudjuk magunkat védeni.

Amikor veszélyt érzékelünk, stimulálódik a vegetatív idegrendszer, amely két részből áll, a szimpatikus idegrendszerből és a paraszimpatikus idegrendszerből. Ha az agy félelemközpontja úgy érzékeli, hogy az adott helyzetből ki tudjuk verekedni magunkat vagy meg tudunk szökni, el tudunk futni, akkor a szimpatikus idegrendszer vezérelte fight-flight választ fogja aktiválni.
Ez egy aktív védekezési reakció. Ilyenkor a stresszhormonok hatására a szívverés felgyorsul, a pupillák kitágulnak, szaporábban vesszük a levegőt, a fájdalomérzet csökken. A vért a szív a végtagokba pumpálja, tehát felkészül a szervezeted arra, hogy most vagy küzdeni fogsz vagy minél gyorsabban elrohanni.

A freeze reakció egy passzív stresszválasz. Ezt abban az esetben kapjuk, ha a félelemközpont úgy érzékeli, hogy túl nagy, megsemmisítő veszély leselkedik ránk, esetleg sokkal gyorsabb, erősebb, mint mi vagyunk. Ilyenkor a végtagok kihülnek, merevebbek lesznek, a szívverés lassul, visszatartjuk a levegőt, hátrálunk. Sokan érzik azt, mintha nem is lennének a testükben, mintha kívülről figyelnék az eseményeket, esetleg nem reagálnak rá. Ez állatvilágban ez az az eset, amikor az állat halottat színlel. 

Normál esetben a test magától visszaáll a stressz nélküli állapothoz 20-30 perc alatt.

Fight-flight-freeze válasszal folyamatosan találkozunk a mindennapokban: akkor, amikor el akarjuk érni a buszt, amikor épp vitatkozunk a főnökünkkel, ha megijedünk a póktól a sarkokban vagy amikor a tehetetlenségünket próbáljuk kontrollálni (felvásároljuk az összes lisztet és WC-papírt a járvány miatt) Ilyenkor az F3 egy kontrollálható stresszválasz.

Vannak azonban bizonyos esetek, amikor már különböző technikákat kell bevetnünk ahhoz, hogy mihamarabb vissza tudjunk kerülni a normál állapothoz. Ez a probléma azoknál jelentkezik leggyakrabban, akik korábban valamilyen traumát éltek át. Ekkor a traumához kapcsolódó élmények, érzetek vagy bármi, ami az adott eseményhez köthető, előhozzák ezt a stresszválaszt. Az agy reagál a triggerekre, hogy felkészítsen az esetlegesen bekövetkező hasonló traumatikus eseményre.

Nagyobb mértékű szorongás esetén is segítenünk kell a testünknek visszatalálni a régi kerékvágásba. Szorongás az, amikor félsz vagy ideges vagy egy adott helyzet miatt. Ilyenkor ez a stresszválasz segít, hogy megfelelően reagálj.

Pár technika, amiket hatékonyan tudunk alkalmazni:

  • Relaxációs technikák:
    segítenek, hogy felül írd a stressz választ relaxiációs válasszá
    - légzőgyakorlatok
    - vizualizációs gyakorlatok
    - meditáció
    - jóga
  • Rendszeres testmozgás is nagyon jótékony, mert
    - csökkenti a stresszhormonokat
    - boldogsághormont termel
    - segíti a megfelelő pihenést
  • A szociális kapcsolatoknak is nagy szerepe van, segít, hogy biztonságban érezd magad, védettség érzését kelti, ezzel csökkenti a félelem érzetet. Könnyebben kontroll alatt tudjuk tartani az eseményeket, ha támogatva, segítve érezzük magunkat.
    (barátok, online csoportok, rokonok… Bárki, akire tudunk támaszkodni)

Mindenképp kérd szakember segítségét, ha:
- ha azt érzed, hogy a kiborulás határán vagy
- ha folyamatosan aggódsz vagy félsz
- ha a stressz erősen befolyásolja a napi tevékenységedet
- ha képtelen vagy ellazulni, pihenni

f3_javier_pacheco.jpgkép: Javier Pacheco

Ha tetszett a poszt vagy te is fontosnak találod a mondanivalóját, oszd meg, kérlek.
Kérdésed van? Írj privátban  itt.
Like-old és kövesd az oldalt itt.

Ha a vetélés utáni gyászfeldolgozó csoporthoz csatlakoznál, azt itt teheted meg.

 

A blogon elérhető fenti tartalmak (szerzői művek) bármilyen felhasználása engedélyköteles; a felhasználás engedélyezésére a Jogosult rendelkezik a szükséges jogokkal. A felhasználási engedélyt külön írásban adja meg.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://arc-en-ciel.blog.hu/api/trackback/id/tr7415630930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.